Viena no intriģējošākajām tēmām, kas vijas cauri Rakstiem, ir par tā saukto tuvo radinieku – Izpircēju. Kad kāds cilvēks bija nonācis grūtībās, un viņš bija jāizglābj no nepatikšanām, tuvam radiniekam bija tiesības iejaukties. Ja cilvēks vairs nespēja sevi uzturēt, viņš varēja pārdot savu īpašumu vai mantojumu; ja ar to nepietika, lai nomaksātu parādus, viņš varēja pārdot verdzībā pats sevi. Cik briesmīga situācija! Tomēr viņam bija kāds cerības stars! Viņa tuvs cilts vai ģimenes radinieks varēja iestāties par nelaimīgo; viņš varēja izpirkt īpašumu vai zemi un atjaunot tā sākotnējās īpašuma tiesības vai samaksāt izpirkuma maksu un atbrīvot verdzībā nonākušo. Tuvs radinieks uzņēmās atbildību par postā nonākušo. Vai vari iedomāties sevi trūkumā un pazudušu; un tad tu uzzini, ka tavs tuvs radinieks – izpircējs – jau ir ceļā pie tevis, lai glābtu tevi? JU-HŪ! Tā ir vienīgā atbildes reakcija, ko varu iedomāties.
Ebreju vārds, kas apzīmē tuvu radinieku – izpircēju – ir Go’el. Go’el bija vairākas lomas attiecībā uz nelaimē nonākušu radinieku. 3. Mozus grāmatas 25. nodaļā ir sīki atspoguļoti izpirkšanas likumi. Es vēlētos minēt četras Go’el lomas, īpaši uzsverot pirmās divas.
Vai vari iedomāties cilvēku, kurš nonācis verdzībā, nabadzībā, zaudējis īpašumu vai gaida tiesu? Vai vari iedomāties šī cilvēka bezpalīdzību un izmisumu? Bet vai vari iztēloties laimi un atvieglojumu, kad viņš vai viņa satiek savu Go’el?
Būdama vēl bērns, esmu piedzīvojusi izmisuma un bezcerības brīžus, kad man ļoti vajadzēja atrast savus vecākus. Atceros kādu notikumu, kad biju atstāta viena automašīnā un man šķita, ka man draud nāves briesmas (tikai šķita, jo tā tas nebija). Ar lielām pūlēm es izlīdu caurpusatvērtologuunklīduapkārtpapilsētaskvartālu, raudot un meklējot mammu, līdz kāds mani sadzirdēja un atsauca manu mammu no darījuma tikšanās. Es sajutos drošībā, tiklīdz viņu ieraudzīju. Man vēl aizvien acīs bija asaras, bet es jutos droši (gluži kā meitenīte šīs grāmatas vāka ilustrācijā). Esmu pārliecināta, ka tu esi piedzīvojis sajūtu, kad tavi bērni tev pieskaras, lai pārliecinātos, ka tu esi viņiem līdzās. Dažkārt tas notiek, kad kāds svešinieks tiem uzsmaida. Tad bērni pārliecinās, ka esi blakus, un nu jau gana droši uzsmaida pretī.
Go’el bija izpircējs – cilvēks, kuramrūpējatavadrošība un kurš darīja visu nepieciešamo, lai tev noņemtu kaunu un atgrieztu brīvību. Tavs tuvs radinieks bija tava cerība un drošība.
Ja arī kādam nebija Go’el un viņš visu bija zaudējis, tam vienalga vēl bija VIENA CERĪBA. Jahve, Kungs, bija viņa pēdējais Go’el, kurš iestāsies par to gaviļu gadā. Katrus septiņus gadus septiņas reizes Dievs iestāsies par visiem:
“Un tad tev būs skaitīt septiņus tādus sabata gadus, septiņus gadus septiņas reizes, tā ka tev viss septiņu sabata gadu laiks iznāk četrdesmit deviņi gadi. Un gaviļu taures skaņa lai atskan septītā mēneša desmitajā dienā; salīdzināšanas svētku dienā lai šo bazūni dzird visa zeme. Un jums jāsvētī piecdesmitais gads un jāpasludina tanī zemē visiem tās iedzīvotājiem atlaišana brīvībā; tas lai jums ir gaviļu gads, un jūs ikviens atgūsit atpakaļ savu īpašumu, un ikviens atgriezīsies atpakaļ savā ciltī.” (3. Mozus 25:8-10)
Gaviļu gadā pats Jahve ar savām tiesībām iejaucas un kļūst par tuvu radinieku – Izpircēju. Visi tiek atbrīvoti. Sabata dienas, Sabata gada, Salīdzināšanas dienas un gaviļu gada jēdziens uz visiem laikiem ir saistīts ar glābšanu. Jahve atbrīvo sagūstītos.
Man bija ļoti interesanti uzzināt, ka uz Brīvības zvana, Amerikas Savienoto Valstu brīvības simbola, ir iegravēti šādi vārdi: 3. Moz. 25:10 Pasludināt tanī zemē visiem tās iedzīvotājiem atlaišanu BRĪVĪBĀ. No šī teksta arī zvanam dots tā nosaukums.