Bērna vadonis

Elena Vaita

Lapa kopā 109

77. Bībele mājās

Ja mēs katru dienu čakli un ar lūgšanām pētītu Bībeli, tad arī katru dienu ieraudzītu kādu skaistu patiesību jaunā, skaidrā un spēcīgā gaismā.19

Lai visi pēta sabatskolas tēmas. Sabatskola vecākiem un bērniem dod iespēju pētīt Dieva Vārdu. Bet lai viņi iegūtu labumu, ko vajadzētu sniegt sabatskolai, gan vecākiem, gan bērniem vajadzētu veltīt laiku temata izpētei, cenšoties iegūt pamatīgas zināšanas par uzrādītajiem faktiem, kā arī par garīgajām patiesībām, ko šiem faktiem vajadzētu mācīt. Mums sevišķi vajadzētu jaunajos prātos iedvest to, cik svarīgi ir meklēt pārdomāto rakstvietu pilno nozīmi.

Vecāki, atvēliet katru dienu nedaudz laika, lai kopā ar saviem bērniem pētītu sabatskolas tematu. Atsakiet drīzāk kādu apmeklējumu, ja tas ir nepieciešams, nekā upurējiet stundu, kas paredzēta svētās vēstures mācībai. Gan vecāki, gan [512] bērni no šīm studijām iegūs lielu labumu. Svarīgākos ar mācību vielu saistītos Rakstu fragmentus vajadzētu iemācīties no galvas, to uzskatot par priekštiesību, nevis smagu uzdevumu. Lai gan sākumā atmiņa būs nepilnīga, tā iegūs spēku vingrinot, un pēc kāda laika jūs priecāsieties, ka tādā veidā varat sakrāt patiesības vārdus. Ieradums izrādīsies par visvērtīgāko palīdzību garīgai izaugsmei.20

Vecākiem vajadzētu izjust svētu pienākumu mācīt bērniem Dieva likumus un prasības, kā arī pravietojumus. Viņiem vajadzētu mājās mācīt savus bērnus un vajadzētu pašiem būt ieinteresētiem sabatskolas tēmā. Pētot Dieva Vārdu kopā ar bērniem, viņi parāda, ka piešķir nozīmi patiesībai, kas atklāta mācību vielā, un palīdz tiem iegūt patiku pārzināt Bībeli.21

Nesamierinieties ar virspusējām zināšanām. Gandrīz nav iespējams novērtēt, cik svarīgi ir censties iegūt pamatīgas Rakstu zināšanas. “Dieva iedvestai”, spējīgai padarīt “gudru pestīšanai”, padarot Dieva cilvēku pilnīgu, sagatavotu katram labam darbam (2.Tim. 3:15-17), Bībelei ir visaugstākās tiesības uz mūsu godbijīgu uzmanību. Mums nevajadzētu būt apmierinātiem ar virspusējām zināšanām, bet vajadzētu censties iemācīties patiesības vārdu pilno nozīmi, dziļi ierakties Svēto Praviešu garā.22

Balstiet mācības uz bērna pieredzi. Mācot bērniem Bībeli, mēs daudz varam iegūt, ievērojot viņu prātu tieksmes, lietas, kuras viņus interesē, un pamodinot viņos interesi ieraudzīt, ko Bībele saka par šīm lietām. Viņš, kas ir radījis mūs ar mūsu dažādām spējām, savā Vārdā ir uzrakstījis katram kaut ko. Kad skolēni ierauga, ka Bībeles mācības [513] attiecas uz viņu pašu dzīvi, māciet viņus to uzlūkot kā savu padomdevēju. (..)

Bībelei piemīt pilnība, spēks, domu dziļums, kas ir neizsmeļams. Iedrošiniet bērnus un jauniešus meklēt gan tās domu, gan izteiksmes bagātības.23

Katram ir jāpēta sevis dēļ. Mātes un tēvi nes smagu atbildību par saviem bērniem. Tie vecāki, kas tic un pēta Rakstus, sapratīs, ka viņiem ir jāpaklausa Dieva baušļiem, ka viņi nedrīkst rīkoties pretēji Viņa svētajam likumam. Tiem, kas atļauj kādam, pat ja tas būtu sludinātājs, sevi novest pie Dieva Vārda ignorēšanas, tiesā būs jāsastopas ar savas rīcības sekām. Vecākiem nav jāuztic savas vai savu bērnu dvēseles sludinātājam, bet Dievam, kuram viņi pieder radīšanas un pestīšanas dēļ. Vecākiem vajadzētu pētīt Rakstus sevis dēļ, jo viņiem ir dvēseles, kas būs izglābtas vai pazaudētas. Viņi nevar atļauties pestīšanas jautājumā būt atkarīgi no sludinātāja. Viņiem ir jāpēta patiesība sevis dēļ.24

Padariet bērniem Bībeles izpēti interesantu. Māciet jauniešiem mīlēt Bībeles izpēti. Lai pirmā vieta mūsu domās un mīlestībā pieder grāmatu Grāmatai, jo tā ietver zināšanas, kas mums ir visnepieciešamākās.25

Lai darītu šo darbu, vecākiem pašiem ir jāiepazīst Dieva Vārds. (..) Viņiem nav jārunā tukši vārdi un jāstāsta tukšas pasakas, bet gan jārunā ar bērniem par Bībeles jautājumiem. Grāmatu Grāmata nav paredzēta tikai zinātniekiem. Tā ir uzrakstīta skaidrā, vienkāršā stilā, lai būtu saprotama parastiem cilvēkiem; un ar atbilstošiem [514] paskaidrojumiem lielākā tās daļa var radīt spraigu interesi un būt derīga pat ļoti maziem bērniem.26

Nedomājiet, ka Bībele bērniem kļūs par apnicīgu grāmatu. Gudra skolotāja vadībā Vārds kļūs arvien pievilcīgāks un pievil-cīgāks. Tas viņiem būs dzīvības maize, tas nekad nenovecos. Tajā ir svaigums un skaistums, kas pievelk un valdzina bērnus un jauniešus. Tas ir kā saule, kas apspīd zemi, dodot tai gaismu un siltumu, pati no tā nekā nezaudējot. Mācības no Bībeles vēstures un doktrīnām bērniem un jauniešiem var iemācīt, ka neviena cita grāmata nav tik vērtīga kā šī. Šeit viņi var rast žēlastības un mīlestības avotu.27

Vecāki, lai jūsu pamācības bērniem ir vienkāršas, un esiet pārliecināti, ka viņi tās skaidri saprot. Mācības, kuras jūs mācāties no Dieva Vārda, jums jaunajiem prātiem ir jāpasniedz tik skaidri, ka viņi nevar nesaprast. Ar vienkāršo Dieva Vārda mācību un viņu pašu pieredzi jūs bērniem varat mācīt, kā saskaņot dzīvi ar visaugstāko standartu. Pat bērnībā un jaunībā viņi var mācīties dzīvot apdomīgu, nopietnu dzīvi, lai varētu iegūt bagātīgu labā ražu.28

Paudiet vissvaigākās domas, lietojiet vislabākās metodes. Mūsu Debesu Tēvs, dodot savu vārdu, neaizmirsa par bērniem. Vai ir kāds cilvēka rakstīts raksts, kas tā var ietekmēt sirdi, kas ir tik labi piemērots, lai pamodinātu mazuļu interesi, kā Bībeles stāsti?

Šajos vienkāršajos stāstos var skaidri atklāt lielos Dieva likuma principus. Tā ar ilustrācijām, kas ir vislabāk piemērotas bērna saprātam, vecāki un skolotāji jau agri var sākt izpildīt Kunga pavēli, kas saistīta ar Viņa priekšrakstiem: [515] “Un atgādini tos saviem bērniem un runā tos, sēžot savā namā un pa ceļu ejot, guļoties un ceļoties.” 5.Moz. 6:7

Līdzības, tāfeles, kartes un attēli var palīdzēt mums izskaidrot šīs mācības un nostiprināt tās atmiņā. Vecākiem un skolotājiem pastāvīgi vajadzētu censties uzlabot metodes. Bībeles mācīšanai vajadzētu veltīt svaigākās idejas, lietot vislabākās metodes un visnopietnākās pūles.29

Ņemiet Bībeli par savu vadoni. Ja jūs gribat izaudzināt bērnus pēc Kunga likumiem un norādījumiem, jums ir jāpadara Bībele par savu vadoni. Lai Kristus dzīve un raksturs viņiem tiek atklāts kā paraugs, ko atdarināt. Ja viņi kļūdās, izlasiet tiem priekšā, ko Kungs ir teicis par tamlīdzīgiem grēkiem. Šajā darbā ir vajadzīgas pastāvīgas rūpes un centība. Ja vecāki būs iecietīgi kaut pret vienu nepareizu rakstura iezīmi un arī skolotāji to nelabos, tā var deformēt un sagraut visu raksturu. Māciet bērniem, ka viņiem ir vajadzīga jauna sirds, ka ir jārada jauna patika, jāiedveš jauni motīvi. Viņiem ir vajadzīga Kristus palīdzība; viņiem ir jāiepazīst Dieva raksturs, kā tas ir atklāts Viņa Vārdā.30
_______________
1Audzināšana, 125. lpp.
2The Signs of the Times, 1894. g. 10. septembris
3Padomi vecākiem, skolotājiem un skolēniem, 207. lpp.
4Vēstule 27, 1890. g.
5The Signs of the Times, 1877. g. 13. septembris
6Liecības draudzei, 8. sēj., 319. lpp.
7Review and Herald, 1888. g. 13. novembris
8Kristīgā sātība un Bībeles higiēna, 126. lpp.
9Sentēvi un pravieši, 599. lpp.
10Liecības draudzei, 4. sēj., 398. lpp.
11Turpat, 5. sēj., 329. lpp.
12Padomi vecākiem, skolotājiem un skolēniem, 138., 139. lpp.
13Manuskripts 49, 1898. g.
14Vēstule 107, 1898. g.
15Manuskripts 70, 1900. g.
16Liecības draudzei, 5. sēj., 322. lpp.
17Manuskripts 5, 1896. g.
18Review and Herald, 1883. g. 9. oktobris
19Padomi par sabatskolas darbu, 23. lpp.
20Padomi vecākiem, skolotājiem un skolēniem, 137., 138. lpp.
21Padomi par sabatskolas darbu, 111. lpp.
22Padomi vecākiem, skolotājiem un skolēniem, 139. lpp.
23Audzināšana, 188. lpp.
24Manuskripts 33, 1900. g.
25Review and Herald, 1883. g. 9. oktobris
26The Signs of the Times, 1886. g. 8. aprīlis
27Padomi vecākiem, skolotājiem un skolēniem, 171. lpp.
28Turpat, 109. lpp.
29Audzināšana, 185., 186. lpp.
30The Signs of the Times, 1882. g. 25. maijs

Lapa kopā 109