Bērna vadonis

Elena Vaita

Lapa kopā 109

66. Mācot ģērbšanās pamatprincipus

[419] Nepieciešamā audzināšanas daļa. Neviena audzināšana nevar būt pilnīga, ja tā nemāca pareizos ģērbšanās principus. Bez šādas izglītošanas audzināšanas darbs pārāk bieži ir atpalicis un samaitāts. Mīlestība uz apģērbu un nodošanās modei skolotājiem ir visgrūtāk pieveicamie sāncenši un visreālākie šķēršļi.1

Nav dots neviens konkrēts stils. Man nav dots neviens konkrēts stils kā noteikts likums, pēc kā visiem vajadzētu vadīties, izvēloties apģērbu.2

Kārtīgs, pievilcīgs, tīrs apģērbs. Jauniešus vajadzētu pamudināt izveidot pareizus ģērbšanās ieradumus, lai viņu ārējais izskats būtu kārtīgs un pievilcīgs. Viņiem vajadzētu mācīt uzturēt savas drēbes tīras un kārtīgi salāpītas. Visiem viņu ieradumiem vajadzētu būt tādiem, kas viņus padarītu par palīgiem un atbalstu citiem.3

Raugieties, lai jūsu apģērbs jums der un piestāv. Kaut arī tas būtu tikai lēts, rupjš audums, to vajadzētu uzturēt tīru un kārtīgu.4

Kārtība un laba gaume. Kristieši izvairās no pārspīlējumiem un izrādīšanās apģērbā, bet viņu apģērbs ir kārtīgs, neuzkrītošs, pieklājīgs un piestāv attiecīgajai personai.5

Pareizu gaumi nevajag nonicināt vai nosodīt. Ja mēs izdzīvosim savu ticību dzīvē, tad tā padarīs mūs tik skaidrus apģērbā un tik dedzīgus labos darbos, ka mūs ievēros kā īpašus ļaudis. Bet, ja mēs zaudējam kārtības un tīrības izjūtu apģērbā, [420] tad faktiski atstājam patiesību; jo patiesība nekad cilvēku nepazemo, bet paceļ.6

Manas māsas, apģērbs stāsta vai nu par Kristu un svēto patiesību, vai arī tas ir pasaules pusē. Kāds ir jūsu apģērbs?7

Laba gaume krāsu un auduma raksta izvēlē. Gaumei vajadzētu izpausties arī krāsu izvēlē. Saskaņa šajā aspektā ir vēlama tik tālu, cik tas ir ērti. Tomēr var ņemt vērā sejas krāsu. Vajadzētu meklēt neuzkrītošas krāsas. Izvēloties rakstainu audumu, vajadzētu izvairīties no lieliem un koši sarkaniem rakstiem, kas parāda tā nēsātāja iedomību un tukšu lepnību. Dīvaini ērmīgā gaume, liekot kopā dažādas krāsas, ir slikta.8

Ņemiet vērā, cik audums izturīgs un kā valkājas. Mūsu apģērbam, lai gan tas ir pieticīgs un vienkāršs, vajadzētu būt labai kvalitātei, piestāvošām krāsām un piemērotam valkāšanai. Vajadzētu drīzāk ņemt vērā izturīgumu, nevis ārējo izskatu. Drēbēm ir jānodrošina siltums un piemērota aizsardzība. Salamana Pamācībās gudru sievieti apraksta, ka tā “nebaidās sava nama dēļ sniega, jo visai viņas saimei ir divējādas drēbes”. Sal.pam. 31:219

Pirkt labu audumu nozīmē taupīt. Ir pareizi pirkt labu audumu un rūpīgi pašūt apģērbu. Tā ir taupība. Bet bagātīgi rotājumi nav vajadzīgi, un izpatikt sev tajos nozīmē izlietot Dieva darbam paredzēto naudu, lai apmierinātu savas iegribas.10

Atcerieties Kunga vīnadārza vajadzības. Mums vajadzētu ģērbties kārtīgi un gaumīgi; bet, manas māsas, pērkot un šujot sev un saviem bērniem drēbes, domājiet par darbu Kunga vīna dārzā, kas joprojām gaida uz saviem darītājiem.11

Pasaulīgie izdod daudz naudas apģērbam. [421] Bet Kungs prasa, lai Viņa ļaudis iziet no pasaules un ir atšķirti. Izlaidīgs un dārgs apģērbs nepiestāv tiem, kas atzīst un tic tam, ka viņi dzīvo pēdējās dienās. (..)

Esiet taupīgi, izdodot naudu par apģērbu. Atcerieties, ka tas, ko jūs velkat mugurā, ietekmē tos, ar kuriem jūs satiekaties. Neizšķiediet savām vajadzībām līdzekļus, kas tik ļoti ir nepieciešami citur. Neizlietojiet Kunga naudu, lai apmierinātu savu vēlmi pēc dārgām drēbēm.12

Vienkāršība apģērbā iesaka tā valkātāja reliģiju. Saprātīga sieviete vislabāk izskatās vienkāršā apģērbā.13

Ģērbieties tā, kā to vajadzētu darīt kristietim, – vienkārši, glīti, kā “pienākas sievām, kuras grib parādīt dievbijību, – ar labiem darbiem”.14

Lai tiktu līdzi nejēdzīgai modei, daudzi zaudē patiku pret dabīgu vienkāršību un ir savaldzināti ar mākslīgo. Viņi upurē laiku un naudu, prāta enerģiju un patiesu dvēseles cēlumu un velta visu savu būtni modernas dzīves prasībām.15

Dārgie jaunieši, jūsu tieksme ģērbties pēc pēdējās modes un rotāties ar mežģīnēm, zeltu un mākslīgiem ziediem neieteiks citiem jūsu reliģiju vai patiesību, kuru jūs apliecināt. Apķērīgi cilvēki raudzīsies uz jūsu mēģinājumiem izskaistināt savu ārieni kā uz pierādījumu vājam prātam un lepnai sirdij.16

Nepiedienīga izrādīšanās nav pieļaujama. Jauniešiem, kas grezno savu ārieni un sprauž spalvas pie cepurēm, es atgādinātu, ka viņu grēku dēļ mūsu Glābēja galvā bija apkaunojošais ērkšķu kronis. Izšķiežot dārgo laiku, lai rotātu savas drēbes, [422] atcerieties, ka godības Ķēniņš valkāja vienkāršu, viengabalainu apmetni. Jūs, kas nogurdināt sevi, rotājot savu ārieni, atcerieties, lūdzu, ka Jēzus bieži bija noguris no nepārtraukta, smaga darba un pašaizliedzības, lai svētītu cietējus un trūcīgos. (..) Mūsu dēļ Viņš, skaļi saucot un lūdzot, pienesa Tēvam savas lūgšanas. Viņš lēja asaras un Viņa vaigu ciešanas un bēdas izkropļoja vairāk nekā jebkura cita cilvēka dēla vaigu, jo Viņš gribēja glābt mūs no lepnuma un mīlestības uz iedomību un izpriecām, ko mēs tagad atļaujamies un ar ko atstumjam no sevis Jēzus mīlestību.17

Nevajadzīgi rotājumi. Atmetiet nevajadzīgus rotājumus un atlieciet Dieva darbam līdzekļus, kurus jūs šādā veidā esat ietaupījuši. Mācieties pašaizliedzības mācību un māciet to arī saviem bērniem.18

Izskaidrots jautājums. Man bieži jautā, vai es uzskatu, ka ir nepareizi valkāt vienkāršas audekla apkaklītes. (Piezīme. Sk. Liecības Draudzei 1. sēj., 135., 136. lpp.) Mana atbilde vienmēr ir bijusi nē. Daži ir pārspīlējuši to, ko es esmu rakstījusi par apkaklītēm, un pieturas pie uzskata, ka ir nepareizi valkāt jebkādas apkaklītes. Man rādīja pārāk dārgi iegūtas apkaklītes un dārgas un nevajadzīgas lentītes un mežģīnes, kuras ir valkājuši un vēl joprojām valkā daži sabata turētāji modes un izrādīšanās pēc. Minot apkaklītes, mans nolūks nebija pateikt, ka nevajadzētu valkāt nekādas apkaklītes, vai, minot lentītes, ka nevajadzētu valkāt vispār nekādas lentītes.19

Izšķērdīgi vai galēji rotājumi. Mūsu sludinātājiem un viņu sievām vajadzētu būt par paraugu apģērba vienkāršībā; viņiem vajadzētu ģērbties kārtīgi, ērti, izvēlēties labu audumu, [423] bet izvairīties no visa, kas ir ekstravagants, un no jebkādiem rotājumiem, pat ja tie nav dārgi; jo šīs lietas stāsta par mūsu trūkumiem. Mums vajadzētu audzināt jauniešus būt vienkāršiem apģērbā – vienkāršiem, bet kārtīgiem. Iztiksim bez rotaslietām, pat ja tās nemaksā dārgi.20

Ne izrādīšanās dēļ. Patiess šķīstums negūs apmierinājumu miesas greznošanā izrādīšanās dēļ.21

Bībele māca pieklājību apģērbā. “Tāpat arī sievas, pieklājīgā uzvedībā, drēbēs kaunīgi un savaldīgi.” 1.Tim. 2:9 Tas aizliedz izrādīšanos apģērbā, pārlieku spilgtas krāsas, izšķērdīgus greznojumus. Jebkurš plāns ar apģērbu piesaistīt sev uzmanību vai radīt apbrīnu neatbilst Dieva Vārdā prasītajam pieklājīgajam apģērbam.22

Pašaizliedzība apģērbā ir daļa no kristieša pienākumiem. Ģērbties vienkārši un atturēties no rotaslietām un jebkura veida greznojumiem nozīmē turēties pie mūsu ticības. Vai mēs esam to skaitā, kas redz pasaules cilvēku muļķību, izpatīkot sev ar izšķērdīgu apģērbu un ar mīlestību uz izpriecām?23

Neiznīcīga rota pret zeltu un pērlēm. Ir kāda rota, kas nekad neiznīks, kas sagādās laimi visiem, ar ko mēs kopā dzīvojam šajā dzīvē un kas spīdēs ar neaptumšotu mirdzumu mūžīgajā nākotnē. Šī rota ir lēnprātīgs un pazemīgs gars. Dievs ir aicinājis mūs ietērpt savu dvēseli visbagātākajās drānās. (..) Tā vietā, lai tiektos pēc zelta rotaslietām ārienei, vajadzētu nopietni pūlēties, lai iegūtu to gudrību, kas ir vērtīgāka par tīru zeltu.24

Ak, cik bezvērtīgas ir pērles, zelts vai dārgas drēbes, ja tās salīdzinām ar Kristus rakstura skaistumu un lēnprātību! [424] Fiziska pievilcība pastāv simetrijā – visu daļu harmoniskā samērībā, bet garīgs skaistums pastāv harmonijā ar Kristu – mūsu līdzībā Viņam. Kristus pievilcība patiesi ir nenovērtējams krāšņums. Tā paaugstina un padara cildenu savu īpašnieku, atstāj uz citiem dzīvinošu ietekmi, vadot tos pie gaismas un svētību Avota.25

Patiesa skaistuma pievilcība. Ikvienam piemīt dabīga tieksme drīzāk būt sentimentālam, nevis praktiskam. Ņemot vērā šo faktu, vecākiem, audzinot savus bērnus, vajadzētu virzīt un vadīt viņu prātus tā, lai viņi mīlētu patiesību, pienākumu un pašaizliedzību un lai tiem būtu cēla neatkarība izvēlēties darīt pareizi, ja arī vairākums rīkojas nepareizi. (..)

Ja tie saglabās labu veselību un laipnu raksturu, tad kā apģērbu iegūs patiesu skaistumu kopā ar dievišķu žēlastību. Un viņiem nebūs vajadzības greznoties ar rotaslietām, jo tās vienmēr parāda, ka trūkst iekšēja patiesu morālo vērtību rotājuma. Skaists raksturs Dieva skatījumā ir vērtība. Šāds skaistums būs pievilcīgs, bet ne maldinošs. Šāda pievilcība ir kā noturīgas krāsas, tās nekad neizbalē.26

Jēzus šķīstā reliģija drīzāk pieprasa no tās sekotājiem dabiska skaistuma vienkāršību un dabiskas tīrības un cēla šķīstuma spodrumu nekā mākslīgo un neīsto.27

Māciet bērniem atzīt saprātīgu apģērbu. Būsim uzticīgi mājas dzīves pienākumos. Lai mūsu bērni saprot, ka tur ir jāvalda paklausībai. Māciet viņiem atšķirt tādu apģērbu, kas ir saprātīgs, no tā, kas ir nejēdzīgs, [425] un apgādāt sevi ar kārtīgām un vienkāršām drēbēm. Kā ļaudīm, kas gatavojas drīz sastapties ar Kristu, mums vajadzētu ar pieklājīgu apģērbu dot pasaulei paraugu, pretstatā valdošajai pēdējai modei. Pārrunājiet šīs lietas un gudri izplānojiet, ko jūs darīsiet; tad īstenojiet savās ģimenēs šos plānus. Apņemieties, ka jūs vadīs augstāki principi nekā jūsu bērnu tieksmes un vēlmes.28

Ja mūsu sirdis ir vienotas ar Kristus sirdi, (..) mēs nevilksim mugurā neko, kas piesaista uzmanību vai kas rada strīdu.29

Sagādājiet vecumam un stāvoklim sabiedrībā piemērotu apģērbu. Mana māsa, saisti savu bērnu sirdis pie sevis ar pieķeršanos. Velti tiem patiesas rūpes un uzmanību visās lietās. Apgādā tos ar piemērotu apģērbu, lai viņu āriene tos nepazemotu, jo tas varētu kaitēt viņu pašcieņai. (..) Būt kārtīgam un ģērbties atbilstoši vecumam un dzīves stāvoklim vienmēr ir bijis pareizi.30

Ķermeni nevajadzētu sažņaugt. Apģērbam vajadzētu piegulties viegli, netraucējot brīvu asins riņķošanu, nedz brīvu, dziļu, dabīgu elpošanu. Kājām vajadzētu būt pasargātām no mitruma un aukstuma. Tā apģērbti, mēs varam iziet svaigā gaisā pat rīta un vakara rasā vai pēc sniega un lietusgāzes, nebaidoties saaukstēties.31

Lapa kopā 109