Bērna vadonis

Elena Vaita

Lapa kopā 109

67. Modes apburošais spēks

[432] Mode ir tirāniska pavēlniece. Mode pārvalda pasauli, un tā ir tirāniska pavēlniece, kura bieži piespiež savus pielūdzējus pakļauties vislielākajām neērtībām. Mode prasa naudu bez iemesla un iekasē to bez žēlastības. Tai ir apburošs spēks, un tā arvien ir gatava kritizēt un izsmiet tos, kas neiet tās pēdās.1

Bagātie godkārīgi cenšas pārspēt cits citu, pielāgojoties modes vienmēr mainīgajiem stiliem; vidusšķira un trūcīgie pūlas sasniegt standartu, kuru ir uzstādījuši tie, kas viņu skatījumā ir augstāki par viņiem. Kur līdzekļi un spēki ir ierobežoti un kāre pēc izsmalcinātības liela, nasta kļūst gandrīz nepanesama. Daudziem nav svarīgi, cik piestāvošs vai pat cik skaists ir viņu tērps. Ja mode mainās, tad tas ir jāpāršuj vai jāliek malā.2

Sātans, nepārtraukti mainīgo un nekad neizpildāmo modes prasību autors un kūdītājs, pastāvīgi izdomā ko jaunu, kas kaitē fiziskajai un garīgajai veselībai. Viņš priecājas, ka viņa izgudrojumi tik ātri gūst sekmes. Nāve smejas, ka modes tempļa kalpotāju veselībai kaitīgie untumi un aklā dedzība viņus tik viegli pakļauj tās varai. Laime un Dieva labvēlība tiek upurēti uz modes altāra.3

Apģērba pielūgsme ir morāla slimība. To nedrīkst ienest līdzi jaunajā dzīvē. Vairumā gadījumu pakļaušanās evaņģēlija prasībām prasīs noteiktu izmaiņu apģērbā.4

[433] Dažu maksātā cena. Cik pretēji Rakstos atklātajiem principiem ir daudzi apģērbu veidi, kurus nosaka mode! Padomājiet par stiliem, kas ir valdījuši pēdējos gadsimtus vai pat pēdējās desmitgades. Cik daudz kas (..) būtu nepiemērots šķīstai, dievbijīgai sievietei, kas sevi ciena. (..) Daudzas nabadzīgas meitenes modernu drēbju dēļ ir atsacījušās no siltas apakšveļas un par to maksā ar savu dzīvību. Daudzas citas, iekārodamas bagāt-nieku izskatu un eleganci, ir ievilinātas negodīguma un apkaunojuma ceļos. Daudzām mājām ir atņemtas ērtības, daudzi vīri, lai apmierinātu sievas un bērnu ekstravagantās prasības, ir kļuvuši izšķērdīgi un bankrotējuši.5

Apģērba pielūgsme apdraud glābšanu. Lepnums un iedomība ir redzami visur; bet tiem, kam ir tieksme raudzīties spogulī, lai apbrīnotu sevi, būs maza tieksme raudzīties Dieva likumos, lielajā morāles spogulī. Šī apģērba pielūgsme iznīcina visu pazemīgo, lēnprātīgo un raksturā piemīlīgo. Tā izšķiež dārgās stundas, kuras vajadzēja izlietot pārdomām, sirds pārbaudei un ar lūgšanām pētot Dieva Vārdu. (..) Neviens kristietis nevar pielāgoties demoralizējošajām pasaules modes prasībām, neapdraudot savas dvēseles pestīšanu.6

Mīlestība uz izrādīšanos demoralizē mājas. Ar Kristus žēlastības palīdzību sieviete spēj paveikt lielu un varenu darbu. Šī iemesla dēļ sātans strādā ar visu savu viltību, lai izgudrotu modernu apģērbu, lai mīlestība uz izpriecām šajā laikmetā tā paņemtu pat kristīgu māšu prātu, sirdi un pieķeršanos, ka viņām neatliktu laika, lai audzinātu un mācītu savus bērnus [434] vai attīstītu savu prātu un raksturu, lai viņas varētu saviem bērniem būt par paraugu labos darbos. Kad sātans ir dabūjis sev mātes laiku un pieķeršanos, viņš ļoti labi apzinās, cik daudz ir ieguvis. Deviņos gadījumos no desmit viņš ir nodrošinājis visas ģimenes nodošanos apģērbam un vieglprātīgām izpriecām. Viņš uzskata bērnus par savu laupījumu, jo ir savaldzinājis māti.7

Mazi bērni dzird vairāk par apģērbu nekā par glābšanu, (..) jo māte ir tuvāks draugs modei, nevis savam Glābējam.8

Vecākiem un bērniem ir laupīts tas, kas ir vislabākais, vissaldākais un vispatiesākais dzīvē. Modes dēļ viņi izvairās sagatavoties nākamajai dzīvei.9

Pietrūkst drosmes, lai pretotos straumei. Daudzas mātes nastas ir sekas viņas pūlēm iet kopsolī ar pēdējo modi. Šausmīga ir šī modes ietekme uz fizisko, prāta un morālo veselību. Tāpēc, ka sievietēm pietrūkst drosmes stāvēt stingri pareizā pusē, viņas atļauj populārās gaumes straumei ievilkt sevi savos ūdeņos. (..) Pārāk bieži kristīgas mātes atklāti upurē principus vēlmei sekot vairākumam, kas ir iecēlis modi par savu dievu. Sirdsapziņa protestē, bet viņas nav tik drosmīgas, lai ieņemtu noteiktu nostāju pret nepareizo.10

Vecāki – uzmanieties! Vecāki bieži ģērbj savus bērnus pārspīlētās, ar rotājumiem bagātās drēbēs, tad atklāti apbrīno viņu apģērba efektu un izsaka komplimentus par viņu ārējo izskatu. Šie negudrie vecāki drebētu bailēs, ja redzētu, kā sātans atbalsta viņu pūles un mudina uz vēl lielāku neprātību.11

[435] Problēma, ar kuru saskaras daudzas mātes. Jūsu meitām, redzot citos apģērbu, kas atšķiras no viņu apģērba, ir tieksme ilgoties pēc līdzīga apģērba. Vai varbūt viņas grib vēl kaut ko, kas ir citiem, bet, pēc jūsu domām, dāvāt viņām to nav saskaņā ar jūsu ticību. Vai jūs atļausiet savām meitām šīs lietas no jums izlūgties, ļaujot viņām veidot jūs, nevis veidot viņas saskaņā ar evaņģēlija principiem? Dieva acīs mūsu bērni ir ļoti dārgi. Mācīsim viņiem Dieva Vārdu un Viņa ceļus. Jūsu priekštiesība ir mācīt savus bērnus dzīvot tā, lai Debesis viņus uzslavētu. (..)

Neiedrošināsim savus bērnus sekot pasaules modei! Un, ja mēs uzticīgi audzināsim viņus pareizi, viņi to nedarīs. (..) Pasaules mode bieži vien ir smieklīga, un jums ir jāieņem stingra nostāja pret to.12

Kādi augļi ir mīlestībai uz izrādīšanos. Mīlestība uz apģērbu un izpriecām sagrauj tūkstošu dzīves laimi. Daži no tiem, kas apliecina, ka mīl un tur Dieva baušļus, ķēmojas līdzi šai šķirai, cik vien iespējams, un tomēr saglabā kristieša vārdu. Daži jaunieši ir tik kāri izrādīties, ka pat ir gatavi atteikties no kristietības, ja tikai var sekot savai tieksmei lepni ģērbties un mīlēt izpriecas.13

Ģimenes, kuras velta daudz laika, ģērbjoties, lai izrādītos, var salīdzināt ar vīģes koku, kuru Kristus redzēja iztālēm. Šis vīģes koks dižojās ar saviem ziedošajiem zariem, bet, kad Kristus nāca, lai aplūkotu augļus, Viņš izmeklējās no visaugstākajiem līdz pat zemākajiem zariem, neatrazdams neviena augļa, tikai lapas vien. Tas ir auglis, pēc kura Viņš ir izsalcis, kas Viņam ir jāatrod.14

[436] Kas neapmierina Dieva meitas? Šajā ciešanu un vajadzību pilnajā pasaulē ir pietiekami svarīgu darbu, lai neizšķiestu dārgo laiku rotājoties un izrādoties. Debesu Ķēniņa meitas, karaliskās ģimenes locekles, izjutīs atbildības nastu sasniegt augstāku dzīvi, lai varētu būt ciešāk saistītas ar Debesīm un strādāt saskaņā ar pasaules Glābēju. Tie, kas ir iesaistījušies šajā darbā, nebūs apmierināti ar modi un neprātībām, kas saista sieviešu prātus un pieķeršanos šajās pēdējās dienās. Ja viņas joprojām ir Dieva meitas, viņas būs dievišķās dabas līdzdalībnieces. Tāpat kā viņu dievišķais Glābējs, viņas būs dziļi satrauktas, redzot sabiedrības samaitājošo ietekmi. Viņas jutīs līdzi Kristum un, saskaņā ar spējām un izdevībām, tā strādās savā nozarē, lai glābtu bojā ejošās dvēseles, kā Kristus strādāja savā cēlajā jomā cilvēka labklājības dēļ.15
_______________
1Kristīgā sātība un Bībeles higiēna, 85. lpp.
2Audzināšana, 246. lpp.
3Kristīgā sātība un Bībeles higiēna, 85. lpp.
4Liecības draudzei, 6. sēj., 96. lpp.
5Dziednieciskā kalpošana, 290. lpp.
6Review and Herald, 1891. g. 31. marts
7Manuskripts 43, 1900. g.
8Liecības draudzei, 4. sēj., 643. lpp.
9Dziednieciskā kalpošana, 291. lpp.
10Review and Herald, 1904. g. 17. novembris
11Pacific Health Journal, 1890. g. janvāris
12Manuskripts 45, 1911. g.
13Liecības draudzei, 3. sēj., 366. lpp.
14Manuskripts 67, 1903. g.
15Liecības draudzei, 3. sēj., 483., 484. lpp.

Lapa kopā 109