[318] Vajadzība pēc līdzjūtīgas izpratnes. Skolotājiem mājās un skolotājiem skolā ir vajadzīga līdzjūtīga izpratne citam par cita darbu. Viņiem ir jāstrādā kopā saskanīgi, pildītiem ar to pašu misionāra garu, kopā cīnoties par bērnu fizisko, psihisko un garīgo labklājību un attīstot raksturus, kuri izturēs kārdināšanu pārbaudi.1
Vecākiem vajadzētu atcerēties, ka draudzes skola varēs paveikt daudz vairāk, ja viņi paši sapratīs priekšrocības, kuras viņu bērni iegūs šādā skolā, un ar visu sirdi sadarbosies ar skolotāju. Ar lūgšanām, pacietību un izturību vecāki var likvidēt daudzas kļūdas, kuras izraisījusi nepacietība un neprātīga izdabāšana. Lai vecāki un skolotāji kopīgi iesaistās darbā, vecākiem atceroties, ka viņiem pašiem palīdz nopietna, dievbijīga skolotāja klātbūtne draudzē.2
Nevienprātība var iznīcināt labu iespaidu. Nevienprātības gars, kuru daži lolo savās sirdīs, izplatās starp citiem un iznīcina iespaidu uz labu, ko iegūst skolā. Ja vecāki nav gatavi dedzīgi sadarboties ar skolotāju savu bērnu glābšanā, tad viņi nav gatavi, ka tiek nodibināta skola.3
[319] Kopīgais darbs sākas mājās. Sadarbības darbam vajadzētu sākties ar pašu tēvu un māti mājas dzīvē. Bērnu audzināšanā viņiem ir kopīga atbildība, un viņiem vajadzētu pastāvīgi censties rīkoties kopā. Lai viņi nodod sevi Dievam, meklējot palīdzību no Viņa, lai atbalstītu viens otru. Lai viņi māca saviem bērniem būt uzticīgiem Dievam un uzticīgiem principiem, un tā arī uzticīgiem sev un visiem, ar ko viņi ir saistīti. Aizsūtīti uz skolu ar šādu skološanu, bērni nebūs par iemeslu nemieram un bažām. Viņi būs atbalsts saviem skolotājiem un paraugs un iedrošinājums saviem skolasbiedriem.4
Bērni uz skolu sev līdzi nesīs jūsu audzināšanas ietekmi. Ja dievbijīgi vecāki un dievbijīgi skolotāji strādā saskanīgi, bērnu sirdis ir sagatavotas ar dziļu interesi iesaistīties Dieva darbā draudzē. Rakstura īpašības, kuras izkopj mājās, tiek ienestas draudzē, un Dievs ir pagodināts.5
Ja vecāki ir tā iegrimuši šīs dzīves darīšanās un izpriecās, ka atstāj novārtā pareizu savu bērnu audzināšanu, skolotāja darbs ir padarīts ne tikai ļoti smags un mokošs, bet arī ir pilnīgi veltīgs.6
Skolotāja darbs ir kā papildinājums. Rakstura veidošanā neviens cits iespaids nav tik nozīmīgs kā mājas ietekme. Skolotāja darbam vajadzētu papildināt vecāku darbu, bet nav jāaizstāj to. Visā, kas ir saistīts ar bērna labklājību, vecākiem un skolotājiem vajadzētu censties sadarboties. Pamācībām, kas bērnam sniegtas mājās, jābūt tādām, kas palīdz skolotājam. Mājās bērnam ir [320] jāmāca, cik svarīga ir tīrība, kārtība un rūpīgums. Skolā šīs mācības ir jāatkārto.7
Kad bērns ir pietiekami vecs, lai to sūtītu skolā, skolotājam vajadzētu sadarboties ar vecākiem un turpināt mācīt praktiskas iemaņas kā daļu no skolas mācībām. Ir daudzi skolēni, kuri protestē pret šāda veida darbu skolā. Viņi domā, ka lietderīga nodarbošanās, kā, piemēram, amata mācīšanās, degradē; bet tādiem ir nepareizi uzskati par to, kā veidojas patiess rakstura cēlums.9
Skola var būt par svētību ģimenei. Ja viņš (skolotājs) pacietīgi, nopietni, neatlaidīgi strādā Kristus labā, pārmaiņas uz labo pusi, kas panāktas skolā, var izplatīties bērnu mājās, ienesot tajās šķīstāku, debešķīgāku gaisotni. Tas patiešām ir augstākās pakāpes misijas darbs.10
Modrs skolotājs atradīs izdevības iesaistīt skolēnus lietderīgās nodarbēs. Mazi bērni sevišķi apvelta skolotāju ar gandrīz neierobežotu uzticību un cieņu. Vienalga, ko viņš ieteiktu: palīdzēt mājās, uzticīgi veikt ikdienas pienākumus, kalpot slimajiem un trūcīgajiem, tas viss bērnu sirdīs radīs atsaucību, nesot labus augļus. Tā atkal var iegūt divkāršu labumu. Labais ierosinājums nāks par labu arī tam, kas to ir izteicis. Pateicība un sadarbība no vecāku puses atvieglos skolotāja nastu un apgaismos viņa ceļu.11
Vecāki var atvieglot skolotāja darbu. Ja vecāki uzticīgi dara savu daļu, tie lielā mērā atvieglo skolotāja darbu. Palielinās viņa cerība un drosme. Vecāki, kuru sirdis ir pildītas ar Kristus mīlestību, atturēsies no kritizēšanas un darīs visu, kas ir viņu spēkos, lai iedrošinātu un atbalstītu to, ko viņi ir izvēlējušies par sava bērna skolotāju. Tēvs un māte [321] labprātīgi ticēs, ka skolotājs ir tikpat apzinīgs savā darbā kā tie ir savā.12
Ja vecāki sapratīs savu atbildību, daudz mazāk atliks darīt skolotājam.13
Vecāki var būt padomdevēji skolotājam. Mums savās mājās ir jārunā par Dieva mīlestību. Mums tas ir jāmāca skolās. Dieva Vārda principi ir jāienes mājas un skolas dzīvē. Ja vecāki pilnībā saprot savu pienākumu paklausīt Kunga atklātajai gribai, tie būs gudri padomdevēji mūsu skolās un audzināšanas jautājumos; jo viņu pieredze mājas audzināšanas darbā mācīs tiem, kā izvairīties no kārdinājumiem, kas nāk pār bērniem un jauniešiem. Tā skolotāji un vecāki kļūtu par Dieva līdzstrādniekiem darbā, kas audzina jauniešus Debesīm.14
Līdzdalot skolotājam savas dziļās zināšanas gan par bērna raksturu, gan par viņa fiziskajām īpatnībām un vājībām, vecāki audzinātājam palīdzēs. Žēl, ka tik daudzi kļūdās, to neizprotot. Lielākā daļa vecāku izrāda mazu interesi gan par skolotāja personību, gan par sadarbību ar viņu bērnu audzināšanas darbā.15
Vecākiem vajadzētu uzskatīt par savu pienākumu sadarboties ar skolotāju, sekmēt saprātīgu disciplīnu un daudz lūgt par cilvēku, kas izglīto viņu bērnus.16
Skolotāji var būt padomdevēji vecākiem. Tā kā vecāki tik reti iepazīstas ar skolotāju, ir vēl svarīgāk, lai skolotājs censtos iepazīties ar vecākiem. Viņam vajadzētu apmeklēt savu skolēnu mājas un iegūt zināšanas par ietekmi un vidi, kādā viņi dzīvo. Personīgi saskaroties ar viņu mājām un dzīvēm, skolotājs var stiprināt saites, [322] kas saista viņu ar skolēniem, un var mācīties, kā labāk apieties ar viņu dažādajiem raksturiem un temperamentiem.
Interesējoties par mājas audzināšanu, skolotājs sasniedz
divkāršu labumu. Daudzi vecāki, iegrimuši darbā un rūpēs, pazaudē no
redzesloka to, kā ietekmēt uz labu savu bērnu dzīves. Skolotāji var
darīt daudz, lai pamodinātu šos vecākus savām iespējam un
priekštiesībām. Citiem vecākiem apziņa par savu pienākumu ir smaga
nasta. Viņi ir ļoti norūpējušies, lai viņu bērni kļūtu par labiem un
derīgiem vīriem un sievām. Bieži vien skolotājs var palīdzēt šiem
vecākiem nest viņu nastu, un, kopīgi apspriežoties, gan vecāki, gan
skolotāji būs iedrošināti un stiprināti.17
_______________
1Padomi vecākiem, skolotājiem un skolēniem, 157. lpp.
2Turpat, 155., 156. lpp.
3Liecības draudzei, 6. sēj., 202. lpp.
4Audzināšana, 283. lpp.
5Vēstule 29, 1902. g.
6Review and Herald, 1882. g. 13. jūnijs
7Audzināšana, 283. lpp.
8Manuskripts 45, 1912. g.
9Padomi vecākiem, skolotājiem un skolēniem, 146. lpp.
10Turpat, 157. lpp.
11Audzināšana, 213. lpp.
12Padomi vecākiem, skolotājiem un skolēniem, 157. lpp.
13Turpat, 148. lpp.
14Vēstule 356, 1907. g.
15Audzināšana, 284. lpp.
16Kristīgās audzināšanas pamati, 270. lpp.
17Audzināšana, 284., 285. lpp.