[161] Vienīgais dārgums, ko paņem no šīs pasaules. Raksturs, kas veidots saskaņā ar dievišķo līdzību, ir vienīgais dārgums, ko mēs varam paņemt no šīs pasaules uz nākamo. Tie, kas pakļaujas Kristus norādījumiem šajā pasaulē, paņems līdzi uz Debesu mājām katru dievišķo sasniegumu. Turklāt Debesīs būs jāturpina piln-veidoties. Cik tādēļ svarīga ir rakstura attīstība šajā dzīvē!1
Pareizs raksturs – dvēseles kvalitāte. Garīgās spējas un apdāvinātība nav raksturs, jo šīs īpašības bieži piemīt tiem, kuri ir tiešā pretstatā labam raksturam. Raksturs nav arī reputācija. Pareizs raksturs liecina par patiesu dvēseles kvalitāti un atklājas uzvedībā.2
Labs raksturs ir vairāk vērts nekā zelts vai sudrabs. To neietekmē panika vai neveiksmes; tajā dienā, kad zemes mājas aizslaucīs projām, tas nesīs bagātīgu algu. Godīgums, stingrība un neatlaidība ir īpašības, kuras ikvienam nopietni jācenšas attīstīt, jo tās apģērbj savu īpašnieku ar spēku, kas ir nepārvarams, – ar spēku, kas padara viņu spēcīgu darīt labu, atvairīt ļauno un panest dzīves likstas.3
Divi rakstura pamatelementi. Rakstura spēku veido divi elementi – gribasspēks un paškontroles spēks. Daudzi jaunieši jauc spēcīgas, nekontrolētas kaislības ar rakstura spēku; bet patiesība ir tā, ka tas, ko vada kaislības, ir vājš cilvēks. Patieso cilvēka lielumu un cēlumu nosaka viņa spējas pakļaut savas jūtas, [162] nevis spēks, ar kādu jūtas pakļauj viņu. Visstiprākais ir cilvēks, kurš, lai gan ir jūtīgs pret apvainojumu, tomēr apvalda kaislības un piedod saviem ienaidniekiem.4
Raksturs ir svarīgāks nekā āriene. Ja jauniešiem iegūt brīnišķīgu raksturu un laipnu rīcību būtu tikpat svarīgi kā atdarināt pasaules modi apģērbā un uzvedībā, tad nevis viens, kā tas diemžēl ir mūsdienās, bet simti, uznākot uz aktīvās dzīves skatuves, būtu sagatavoti atklāt cēlu un labvēlīgu ietekmi sabiedrībā.5
Rakstura attīstīšana ir dzīves darbs. Rakstura veidošana ir visas dzīves darbs, un tas ir jāveido mūžībai. Ja visi to apzinātos, ja tie atmostos domai, ka ikviens personīgi izlemj savu likteni mūžīgai dzīvei vai mūžīgai bojāejai, kāda tā būtu pārmaiņa! Cik atšķirīgi tiktu pavadīts šis pārbaudes laiks, cik atšķirīgi raksturi piepildītu mūsu pasauli!6
Attīstība un augšana. Sēklas dīgšana pārstāv garīgās dzīves sākumu, un auga attīstība ir rakstura attīstības simbols. Bez augšanas nevar būt dzīvība. Augs vai nu aug, vai mirst. Tāpat kā augs aug klusi un nemanāmi, bet tomēr nepārtraukti, tā pieaug arī raksturs. Katrā attīstības pakāpē mūsu dzīve var būt pilnīga; un arī tad, ja Die-va mērķis būs īstenots, tik un tā turpināsies nepārtraukta attīstība.7
Raksturs ir dzīves raža. Raksturs ir dzīves raža, un tas nosaka likteni gan šajā dzīvē, gan nākamajā. Raža ir iesētās sēklas vairošanās. Katra sēkla ražo sava veida augli. Tāpat tas ir ar rakstura īpašībām, kuras mēs lolojam. Savtība, [163] patmīlība, izdabāšana sev nes augļus; un gals ir nelaime un bojā eja. “Kas sēj savā miesā, tas pļaus no miesas pazušanu, bet, kas sēj Garā, tas pļaus no Gara mūžīgo dzīvību.” Gal. 6:8 Mīlestība, līdzjūtība un laipnība nes svētību augļus, pļauju, kas ir neiznīcīga.8
Lielākā liecība par kristietību. Ja kristīgās mātes dāvātu sabiedrībai bērnus ar godīgu raksturu, ar stingriem principiem un veselīgu morāli, tās būtu paveikušas vissvarīgāko no visiem misijas darbiem. Viņu bērni, pienācīgi izglītoti, lai ieņemtu savu vietu sabiedrībā, ir lielākā liecība par kristietību, kādu vien var sniegt pasau-lei.9
Viena pareizi audzināta bērna ietekme. Mirstīgajiem nav dots
lielāks darbs par rakstura veidošanu. Bērni ir ne tik vien jāizglīto,
bet arī jāaudzina. Kurš gan var paredzēt augoša bērna vai jaunieša
nākotni? Veltiet lielākās rūpes savu bērnu audzināšanai! Viens bērns,
pareizi disciplinēts patiesības principos ar raksturā ieaustu mīlestību
un dievbijību, iemantos tādu spēku uz labu, kas būs nenovērtējams.10
_______________
1Kristus līdzības, 332. lpp.
2The Youth’s Instructor, 1886. g. 3. novembris
3Padomi vecākiem, skolotājiem un skolēniem, 225., 226. lpp.
4Turpat, 222. lpp.
5Kristīgās audzināšanas pamati, 69. lpp.
6The Youth’s Instructor, 1903. g. 19. februāris
7Audzināšana, 105., 106. lpp.
8Turpat, 109. lpp.
9Pacific Health Journal, 1890. g. jūnijs
10The Signs of the Times, 1888. g. 13. jūlijs