Bībelē neatrast norādi, ka sabats būtu pārcelts uz svētdienu :
“Jūs varat lasīt Bībeli no 1. Mozus līdz pat Atklāsmes grāmatai, bet jūs neatradīsiet nevienu pat rindiņu, kas piešķirtu kādam tiesības padarīt svētdienu par svētu dienu. Raksti uzsver reliģisku sestdienas ievērošanu. Tā ir diena, kuru mēs nekad nesvētam” ( Kardināls Dž. Gibbons, “Mūsu tēvu ticība”, p. 112.).
Pāriešanai no nedēļas septītās dienas ievērošanas uz svētdienu pamatā ir antisemītisms jeb naids pret jūdiem.
“Iesākumā kristīgie ar jūdiem kopā svētīja to sabatu jeb mūsu tagadējo sestdienu” (Dīnsbergs, “Kristīgās baznīcas vēsture”, 1878; 60. lpp .). Viņi to ievēroja, sekojot Kristus atstātajam piemēram ( Ap.d. 16:13; 18:4).
Tomēr “jau 196. gadā Romas bīskaps aizliedza svētīt lieldienas ar jūdiem kopā (..). Caur to izcēlās šķelšanās kristīto starpā. Bet Romas draudzei piekrita lielākais pulks. 325. gadā Nīķejas pilsētā sapulcējās daudz kristīto bīskapu (..). Tur nu sprieda par kristīto svētdienām un svētkiem kā un kad tie būtu turāmi. Īpaši šai ziņā kristītie gribēja šķirties pavisam no jūdiem. Svētdienu nosprieda svētīt pirmā nedēļas dienā un nevis septītajā kā jūdi svētī (..)” ( Kaudzīšu Matīss, “Sēta un skola”, 1881; 26. lpp.).
Tā cilvēki atcēla Dieva doto ceturto bausli un ieviesa paši savu svēto dienu, sakot, ka tas ir Kristum par godu.
Svētdienas ievērošana tika ieviesta ar valsts likumu palīdzību.
313. gadā Romas imperators Konstantīns par valsts reliģiju iecēla kristietību. Ar likumu viņš pavēlēja visiem valsts pilsoņiem kļūt par kristiešiem, tāpēc baznīcai formāli pievienojās neatgriezti pagāni, ienesot tajā sev ierastās auglības kultu paražas, saules dienas (sunday) ievērošanu un dažādu pagāniem ierastu elku kalpību. Tika pieņemti daudzi kompromisa lēmumi, lai tikai ieinteresētu cilvēkus pievienoties baznīcai. 321. gadā Romas impērijas teritorijā tika pieņemts svētdienas obligātās ievērošanas likums.
Jēzus tiem atbild: “Šī tauta godā Mani ar lūpām, bet viņu sirds ir tālu nost no Manis, bet tie velti Mani godā, mācīdami tādas mācības, kas ir cilvēku pavēles, jo Dieva bausli atmetuši jūs turat cilvēku likumus” (Marka 7:6-8). Baznīca mainīja Dieva bauslību, lai ievērotu pašas ieceltos likumus, ko nosauca par Baznīcas tradīciju. Tomēr Dievs nav atcēlis Savu Vārdu un tiesās saskaņā ar Saviem desmit baušļiem (2. Moz. 20:3-17) neatkarīgi no baznīcu uzskatiem.
Tā kristīgā draudze zaudēja savu sākotnējo skaidrību, kam drīz vien sekoja vajāšanas pret tiem, kas turpināja ievērot Dieva baušļus un septīto dienu – sabatu, pretēji koncilu lēmumiem. Tika izplatīti dažādi nostāsti, kur it kā neievērojot svētdienu, kādi esot paša Dieva sodīti, kā arī centās iebiedēt ļaudis, draudot ar elli. Tomēr arī viduslaikos tika ievērots sabats: valdieši Alpu kalnos, Norvēģijas, Etiopijas un Ķīnas draudzes, ķeltu draudzes Īrijā un Skotijā u. c.
Piemēram, Princetonas baznīcas vēstures profesors Dž. Mofats saka tā: “Ķeltu draudzēs bija paradums agrīnajos laikos Īrijā un Skotijā ievērot sestdienu, jūdu sabatu, kā atpūtas dienu pēc darba. Viņi paklausīja ceturtam bauslim burtiski nedēļas septītajā dienā” ( J. Moffat, The Church in Scotland, p.140).
Dr. Eks, atspēkojot reformatorus: “Tomēr Baznīca ir pārcēlusi sestdienas ievērošanu uz saules dienu savas pašas varas spēkā, bez Rakstu pamata” ( Dr. Eck’s Enchiridion, 1533, p. 78)
“Protestanti par spīti paši sev, ievērojot svētdienu, pagodina katoļu Baznīcas autoritāti” ( Father Segur, Plain Talk about Protestantism, p.213)
“Protestanti savas atpūtas dienas ievērošanā nevadās no Rakstiem – viņi atmet sestdienas ievērošanu bez Rakstu pilnvaras un tās vietā ievēro svētdienu bez Rakstu autoritātes, tātad viņiem šajā lietā ir tikai tradicionālā autoritāte” (Keenan’s Doctrinal Cathechism, p. 354).
Jautājumi par sabatu:
“Bet Dievs atstādams neievērotus nezināšanas laikus, tagad aicina visus cilvēkus visur atgriezties no grēkiem” (Ap. d. 17:30).