Lielā cīņa

Elena Vaita

Lapa kopā 129

34. Spiritisms

[551] Svēto eņģeļu kalpošana, kā tā parādīta Rakstos, katram Kristus sekotājam ir augstākā mērā iepriecinoša un dārga patiesība. Bet Bībeles mācību šajā punktā ir aptumšojuši un sagrozījuši populārās teoloģijas maldi. Doktrīna par dabīgo nemirstību, kas sākumā aizgūta no pagānu filozofijas un lielās atkrišanas laikmeta tumsā ieviesta kristīgajā ticībā, ir mainījusi Rakstos tik skaidri uzsvērto patiesību, ka "mirušie nezina neko". Ļoti daudzi sākuši ticēt, ka "kalpotāji gari, izsūtāmi kalpošanai to labā, kam jāiemanto pestīšana", esot mirušo gari. Un te netiek ņemta vērā Rakstu liecība par Debesu eņģeļu esamību un viņu saistībām ar cilvēces vēsturi jau tad, kad neviens cilvēks vēl nebija miris.

Doktrīna par cilvēka apziņu nāvē un it sevišķi ticība, ka mirušo gari atgriežas, lai kalpotu dzīvajiem, ir sagatavojusi ceļu modernajam spiritismam. Ja mirušie ir uzņemti svēto eņģeļu un Dieva tuvumā un viņus tur aplaimo ar daudz lielāku atzīšanu nekā tā, kāda tiem bija agrāk, tad kādēļ gan viņi nevarētu atgriezties virs zemes, lai apgaismotu un pamācītu dzīvos? Ja mirušo gari lidinās ap saviem draugiem virs zemes, kā to māca daudzi atzīti teologi, tad kāpēc gan tiem nebūtu atļauts ar viņiem sazināties, lai brīdinātu no ļauna un iepriecinātu bēdās? (552) Kāpēc gan lai tie, kas tic apzinīgai cilvēka tālākai eksistencei pēc nāves, noraidītu vēstis, ko pagodinātie gari viņiem pasniedz kā dievišķu gaismu? Lūk, viens no kanāliem, ko uzlūko kā svētu, bet kuru patiesībā izmanto sātans, lai īstenotu savus nodomus. Izpildot viņa pavēles, kritušie eņģeļi parādās kā vēstneši no garu pasaules. Slēpdamies zem mācības, ka dzīvajiem ir atļauts sazināties ar mirušajiem, tumsas lielkungs valdzinoši ietekmē ļaužu prātus.

Velnam ir vara parādīt cilvēkiem viņu mirušo draugu ārējo izskatu; ar apbrīnojamu noteiktību tiek atdarināts kāds pazīstams žests, vārdi un balss tonis. Daudzus mierina apgalvojums, ka viņu mīļie bauda Debesu svētlaimi, un, nenojaušot briesmas, tie uzklausa "pieviļošus garus un velnu mācības".

Kad viņi sāk ticēt, ka mirušie tiešām atgriežas, lai ar tiem satiktos, tad sātans liek parādīties tādiem cilvēkiem, kas aizgājuši kapā nesagatavoti. Tie apgalvo, ka esot laimīgi nonākuši Debesīs un pat ieņemot tur augstas vietas, un tā virs zemes tiek izplatīti maldi, ka starp taisnajiem un netaisnajiem netiek darīta nekāda atšķirība. Šie šķietamie viesi no garu pasaules reizēm izsaka brīdinājumus, kas izrādās pareizi. Bet pēc tam, kad jau ir iemantojuši uzticību, viņi pasniedz doktrīnas, kas atklāti grauj ticību Rakstiem. Izlikdamies, ka sevišķi rūpējas par savu draugu labklājību virs zemes, viņi tiem iedveš visbīstamākos maldus. Fakts, ka tie atklāj dažas patiesības un reizēm spēj iepriekš pateikt nākotnes notikumus, viņu vēstīm piešķir ticamības izskatu, un ļaužu pulki labprāt pieņem viltus mācības un tic tām tik vientiesīgi, it kā tās būtu Bībeles vissvētākās patiesības. Dieva bauslība tiek nobīdīta pie malas, žēlastības Gars – noniecināts, un derības asinis uzskatītas par nesvētām. Gari noliedz Kristus dievību un bieži vien Radītāju nostāda uz vienādas pakāpes ar sevi. (553) Tādā veidā lielais dumpinieks zem jaunas maskas turpina karu pret Dievu, ko iesāka Debesīs un kas virs zemes ilgst gandrīz sešus tūkstošus gadu.

Daudzi spiritiskos demonstrējumus cenšas izskaidrot tikai kā krāpšanu un mediju izveicību. Bet, kaut arī tā ir patiesība, ka bieži vien kā īsti spiritiski demonstrējumi tiek rādīti dažādi triki, tomēr ievērojamā veidā te darbojas arī pārdabiskie spēki. Noslēpumaino klauvēšanu, ar ko iesākās modernais spiritisms, neizsauca cilvēcīgi triki vai viltības, bet gan tiešs ļauno eņģeļu darbs, kas tā ievadīja vienu no sekmīgākajām, dvēseli postošām maldu mācībām. Ticot, ka spiritisms ir tikai cilvēciskas viltības darbs, daudzi iekritīs slazdos, jo, sastopoties vaigu vaigā ar tādiem demonstrējumiem, kurus katrā ziņā vajadzēs atzīt par pārdabiskiem, viņi tiks pievilti tā, ka to visu uzskatīs par Dieva lielā spēka atklāšanos.

Šīs personas neņem vērā Rakstu liecību par sātana un viņa aģentu darītajiem brīnumiem. Ļaunuma valdnieks faraona burvjiem deva spējas atdarināt Dieva darbu. Pāvils liecina, ka pirms Kristus otrās nākšanas notiks līdzīgas sātaniskā spēka manifestācijas. Kunga atnākšanas tuvošanos iezīmēs sātana darbs "ar visādu viltības varu un viltus zīmēm, un brīnumiem, un ar visādu pievilšanu uz netaisnību". (2. Tes. 2:9,10, Glika tulk.) Un apustulis Jānis, aprakstot brīnumus darošo varu, kas atklāsies pēdējās dienās, saka: "Tas dara lielas brīnuma zīmes, uz viņa pavēli pat uguns krīt no debesīm uz zemi cilvēku acu priekšā. Tas pieviļ zemes iedzīvotājus ar brīnuma zīmēm, kas viņam bija dotas darīt." (Atkl. 13:13,14) Tas nav pravietojums tikai par vienkāršiem krāpšanas paņēmieniem. Cilvēkus pievils patiesi brīnumdarbi, kurus sātana aģentiem arī būs vara darīt, jo ne jau vienmēr viņi tikai izliksies tos darām.

Tumsas lielkungs, kurš tik ilgi sava varenā prāta spējas veltījis krāpšanas darbam, kārdināšanas prasmīgi piemēro visu šķiru un stāvokļu cilvēkiem. (554) Kulturālām un izglītotām personām viņš spiritismu piedāvā izsmalcinātā un inteliģentā veidā, kas viņam ļauj daudzus ievilkt savos tīklos. Par spiritisma sniegto gudrību runā apustulis Jēkabs, sakot, ka tā nenāk "no augšienes zemē, bet tā ir pasaules, dabas un velna gudrība". (Jēk. 3:15, Glika tulk.) Tomēr lielais krāpnieks to slēpj, jo klusēšana vislabāk atbilst viņa mērķiem. Tas, kurš Kristus priekšā kārdināšanu tuksnesī spēja parādīties, tērpies Debesu serava spožumā, arī pie cilvēkiem bieži nāk vispievilcīgākajā veidā kā gaismas eņģelis. Viņš griežas pie prāta, iesakot cēlus pārdomu tematus; viņš saista iztēli ar aizraujošiem skatiem un iemanto piekrišanu ar daiļrunīgiem tēlojumiem par mīlestību un cilvēcīgo laipnību. Viņš fantāzijai paver pēc iespējas augstāku lidojumu, pamudinot cilvēkus tik ļoti lepoties ar savu gudrību, ka sirdī tie jau sāk nicināt Mūžīgo. Tā varenā būtne, kas pasaules Pestītāju spēja aizvest uz ļoti augstu kalnu un parādīt Viņam visas pasaules valstis un to godību, cilvēkiem tuvosies ar savām kārdināšanām tādā veidā, kas samaitās atzīšanu visiem, kurus neaizsargās dievišķais spēks.

Sātans cilvēkus tagad pieviļ tāpat, kā kādreiz Ievu Ēdenē – glaimojot, modinot ilgas iegūt aizliegtas zināšanas un iekvēlinot tieksmes uz paaugstināšanos. Tieši šo ļaunumu piekopšana izraisīja viņa krišanu, un tādā pašā veidā tas cenšas panākt cilvēku bojāeju. "Jūs būsit kā Dievs," viņš saka, "zinādami, kas labs un kas ļauns." (1. Moz. 3:5) Spiritisms māca, ka "cilvēks ir attīstības radījums, ka viņa liktenis un aicinājums ir turpināt šo procesu, sākot no dzimšanas līdz mūžībai pretī dievībai". Un vēl: "Katrs prāts tiesās pats sevi un ne citus. Spriedums būs pareizs, jo tas būs personīgais spriedums (..). Tronis ir cilvēkā pašā." Kāds spiritistu skolotājs, pēc tam, kad viņā bija pamodusies "garīga apziņa", izteicās: "Mani līdzcilvēki visi ir nekrituši pusdievi." Un kāds cits apgalvoja: "Ikviena taisna un pilnīga būtne jau ir Kristus."

(555) Tā bezgalīgā Dieva taisnības un pilnības vietā, kas tiešām ir apbrīnojama, Viņa bauslības un rakstura skaidrības vietā, pēc kā varētu mērot cilvēciskos sasniegumus, sātans ir nolicis paša cilvēka grēcīgo, maldīgo dabu kā vienīgo apbrīnošanas priekšmetu, vienīgo tiesas mērauklu vai rakstura standartu. Tā ir gan attīstība, tomēr ne uz augšu, bet uz leju.

Kā intelektuālo, tā garīgo dabu pārvalda likums, ka mēs tiekam pārvērsti uzskatot. Prāts pakāpeniski piemērojas uzskatiem un personām, pie kādām tam atļauj kavēties. Tas pielīdzinās tam, ko ir radis mīlēt un godāt. Cilvēks nekad nepacelsies augstāk par savu skaidrības, krietnuma vai patiesības standartu. Ja tā augstākais ideāls ir viņš pats, tad neko cildenāku viņš nekad nesasniegs. Drīzāk gan tas grims arvien zemāk un zemāk. Vienīgi Dieva žēlastībai ir spēks pacelt dvēseli. Atstātam vienatnē ar sevi, cilvēkam nenovēršami jāslīd lejup.

Savu iegribu apmierinātājiem, izpriecu mīlētājiem un juteklīgajiem ļaudīm spiritisms nāk pretī ne zem tik izsmalcinātas maskas kā tiem, kas vairāk izglītoti un garā bagātāki; tā rupjākajās formās katrs atrod tieši to, kas saskan ar viņa paša tieksmēm. Sātans pēta katru cilvēciskās dabas vājuma pazīmi, viņš ievēro grēkus, kuriem katrs attiecīgais indivīds vēlas nodoties, un tad dedzīgi rūpējas, lai netrūktu izdevību apmierināt šīs ļaunās tieksmes. Viņš kārdina cilvēkus uz pārmērībām lietās, kas pašas par sevi ir atļautas, lai ar nesātību tie novājinātu savus fiziskos, garīgos un morālos spēkus. Viņš ir iznīcinājis un iznīcina tūkstošus, pavedinot nodoties kaislībām, kas visu cilvēka dabu padara brutālu. Un savu darbu ienaidnieks pabeidz, ar garu starpniecību paziņojot, ka "patiesa atzīšana cilvēku paceļ pāri visiem likumiem", ka "viss notiekošais ir labs", ka "Dievs nevienu nepazudinās" un ka "visi izdarītie grēki ir labi un nevainīgi". Ja ļaudis tādā veidā tiek pavedināti domāt, ka viņu vēlmes un tieksmes jau ir augstākais likums, ka patvaļa ir brīvība un katrs cilvēks atbildīgs tikai pats sev, vai tad vēl vajadzētu brīnīties, ka zemi piepilda samaitātība un izvirtība? Ļaužu pulki kāri uztver mācības, kas viņiem atļauj paklausīt miesīgas sirds skubinājumiem. (556) Pašsavaldīšanās grožus tie atdod iekārei, gara un dvēseles spēkus pakļauj dzīvnieciskajām tieksmēm, un sātans gavilēdams dzen savos tīklos tūkstošiem vārda kristiešu.

Bet nevienam nav jāļaujas sevi pievilt ar spiritisma melīgajiem apgalvojumiem. Dievs pasaulei devis pietiekoši gaismas, lai tā varētu pazīt šīs viltīgās lamatas. Kā jau norādīts, teorija, kas veido spiritisma pamatu, ir pretēja Rakstu visskaidrākajiem ziņojumiem. Bībele apliecina, ka mirušie nezina neko, ka tie ir pārtraukuši domāt, viņiem nav nekādas daļas pie tā, kas notiek zem saules, viņi neko nezina par savu kādreizējo zemes draugu priekiem vai bēdām.

Dievs ir arī noteikti aizliedzis katru, tā saukto, sazināšanos ar mirušo gariem. Senās Dieva tautas dienās bija ļaudis, kas līdzīgi mūsdienu spiritistiem apgalvoja, ka viņiem ir sakari ar mirušajiem. Bet šos "pazīstamo garus", kā sauca apmeklētājus no citām pasaulēm, Bībele apzīmē par "velnu gariem". (Salīdz. 4. Moz. 25:1-3; Ps. 106:28; 1. Kor. 10:20; Atkl. 16:14; 3. Moz. 19:31; 20:27) Sazināšanos ar šo pazīstamo cilvēku gariem pasludināja par negantību Kungam un svinīgi aizliedza, piedraudot ar nāves sodu. (3. Moz. 19:31; 20:27) Šodien vārdu "buršana" izrunā ar nicināšanu. Apgalvojumu, ka cilvēkiem iespējams uzturēt sakarus ar ļaunajiem gariem, uzskata par tumšo viduslaiku pasaku. Bet spiritisms, kas savus piekritējus skaita simtos tūkstošos, jā, pat miljonos, kas ir izlauzis sev ceļu zinātnieku aprindās, kas ir iespiedies baznīcās un labvēlīgi uzņemts likumdošanas iestādēs un pat karaļu galmos, – šī gigantiskā krāpšana ir tās pašas senos laikos nolādētās un aizliegtās burvju mākslas atdzimšana zem jaunas maskas.

Lapa kopā 129